پرش لینک ها

دلایل کاهش سرعت اینترنت

برای همه ما پیش آمده است که در زمان استفاده از اینترنت، کاهش سرعت اینترنت را مشاهده کرده باشیم. و این مشکل بسیار هم کلافه کننده است. در دنیا مدرن امروزی که اینترنت یک فضای بسیار بزرگی را تشکیل می دهد، کمی دور ماندن از ان می تواند مشکلات متعددی را در زمینه کسب و کارها ایجاد کند.

چون امروزه بسیار از کسب و کارها از این طریق فعالیت می کنند و کند بودن سرعت اینترنت برای ان ها مکشلات مالی متعددی را ایجاد می کند. در این مقاله قصد داریم تا از دلایل کاهش سرعت اینترنت و راهکارهای برای رفع آن بگوییم.

دلایل کاهش سرعت اینترنت در شبکه های ثابت

امروزه که اینترنت تمام دنیا را فراگرفته است، کم بودن سرعت آن و کند شدن روند فعالیت های که به آن مربوط می شود، می تواند زیان های زیادی را برای شما داشته باشد. اما علت کندی اینترنت چیست؟ کدام دلایل کاهش سرعت اینترنت می توانند کسب و کارها را دچار اختلال کنند؟ باید بگوییم که علت های مختلفی ممکن است باعث کندی اینترنت شود.

نوع بسته اینترنتی خریداری شده

همانطور که می دانید، شرکت های ارائه دهنده اینترنت های ثابت، در جهت اقتصادی کردن پک های فروش و بصرفه بودن، اینترنت را در قالب بسته های اینترنتی بفروش می رسانند. هر بسته اینترنتی، پهنای باندی مختلفی  دارند که برای مصارف مختلف بکار می روند.

به عنوان مثال اغلب مصارف خانگی و شرکت های کوچک، بسته های اینترنتی با پهنای باند کم را انتخاب می کنند. اما در عوض شرکت های بزرگ، در زمان انتخاب بسته، بسته های حجیم و با پهنای باند بیشتری را انتخاب می کنند.

تعداد افراد متصل به اینترنت

قطعاً زمانی که تعداد افراد زیادی به یک شبکه اینترنتی متصل باشند، ترافیک در پهنای باند زیاد می شود و همین موضوع باعث می شود تا سرعت اینترنت کاهش یابد. علت کاهش سرعت، ترافیکی است که هر کاربر ایجاد می کند. اغلب ترافیکی که بر اثر حضور کاربران ایجاد می شود، در ساعت 9 صبح، 11 صبح و 1 بعد از ظهر و 9 شب است که اغلب بیکار و مشغول استفاده از اینترنت می باشند.

دلایل کندی سرعت اینترنتنوع سرویس ارائه دهنده اینترنت

برخی از شبکه های اینترنت مانند ای دی اس ال ها، سرعت کمتری دارند. بنابراین برخی کاربرانی که با این شبکه به اینترنت متصل می شوند، از کم بودن سرعت اینترنت شکایت می کنند. بهتر است بجای آن ها از سرویس های td-lte استفاده کنید که با پرداخت کمی هزینه بیشتر، اما شاهد سرعت بیشتری خواهید بود. هر چند که تفاوت اینترنت adsl  و td-lte نسبتاً زیاد است اما مهم ترین تفاوت این دو شبکه در سرعت آن ها می باشد.

ورژن مودم اینترنت

مودم ها به عنوان یک وسیله پخش کننده سیگنال های اینترنت، مانند هر وسیله ی دیگری قدیمی می شوند و مدل های جدید آن ها به بازار می آیند. مودم های که عمری بیشتر از سه سال دارند، دیگر منسوخ شده اند و می توانند یکی دلایل کاهش سرعت اینترنت باشند.

بنابراین بهتر است آن را با مدل های جدید جایزین کنید. مودم های جدید این قابلیت را دارند که از سیگنال های وای فای به راحتی پیشتیبانی و آن ها را پخش کنند در حالی که مودم های قدیمی به نسبت مدل های جدید، آنتن دهی ضعیفی دارند.

محل قرار گیری مودم وای فای

مهم است که مودم وای فای را کجا قرار می دهید. برای آن که بهترین آنتن دهی را داشته باشند، باید مودم را در قسمت از محیط که فضا نسبتاً باز است قرار بدهید و آن را از درها و پنجره ها هر جسم بزرگی دور نگه دارید.

آن ها همانند یک مانع به سیگنال ها اجازه عبور نمی دهند. در شرکت های بزرگ و محیط های که فضای بزرگی دارند، بجای یک مودم از چند مودم در سراسر فضا استفاده می کند تا در همه جا اینترنت پخش شود.

اهمیت سیم کشی بر سرعت اینترنت

یکی دیگر از دلایل کاهش سرعت اینترنت، جنس کابل های است که سیگنال ها را انتقال می دهند. برخی از این کابل ها تا حد زیادی، سرعت را کم می کنند. در حال حاضر بهترین کابل برای اینترنت، فیبرهای نوری هستند.

آن ها با بالاترین سرعت ممکن و از طریق نور، اینترنت را به هر نقطه منتقل می کنند. اما در کابل های دیگر، سیگنال ها به روش الکتریکی جابجا می شوند که در فواصل دور، سیگنال ها دیگر قدرت اولیه را ندارند.

شرکت ارائه دهنده اینترنت

یکی دیگر از مسائل تعیین کننده سرعت اینترنت، شرکتی است که بسته اینترنتی مد نظرتان را تهیه می کنید. شرکت های بسیاری هستند که ارائه کننده اینترنت ها هستند. برخی از آن ها دارای زیر ساخت های بسیار قوی هستند که کاربرانشان هیچ وقت، اینترنت کم سرعت را مشاهده نمی کنند. ترجیحاً از شرکت های خرید کنید که معتبرتر هستند و زمان بیشتری در این حوزه فعالیت می کنند.

نویزها

اگر شبکه اینترنتی شما از نوع ای دی اس ال باشد، قطعا مشاهده می کنید که گاهاً سرعت اینترنت کم شده است. در این سرویس ها برخی اوقات نویزهای ایجاد می شود که مانع از حرکت سیگنال ها می شود.

اگر نویز در سرعت اینترنت اختلال کرده است می توانید با تغییر باند روتر از 2.4 به 5، اختلال را رفع کنید. اما توجه کنید که قبل از ایجاد تغییرات، سرویس شما از باند 5 پشتیبانی می کند یا خیر.

سرعت پردازش پایین دستگاه

همیشه هم مشکل از اختلال در سیگنال ها نیست. برخی اوقات دلایل کاهش سرعت اینترنت، به دستگاهی مربوط می شود که از آن استفاده می کنید. برای مثال اگر دستگاه شما، لپتاپ، کامپیوتر یا موبایل، سرعت کمی داشته باشد در پردازش سیگنال ها نیز نمی تواند به خوبی عمل کند. برای رفع این اختلال بهتر است دستگاه تان را همواره بروز نگه دارید تا مشکل حل شود.

فیلترشکن ها

فیلترشکن ها می توانند تا حد زیادی سرعت اینترنت را کاهش دهند. به خصوص اگر فیلترشکن های غیراستاندارد و همگانی استفاده کنید. اگر کسب و کار شما نیاز به فیلترشکن دارد، حتماً از مدل های امن آن ها استفاده کنید تا از سرعت اینترنت شما نکاهند.

ترفندهای برای زیاد شدن سرعت اینترنت

در برخی موارد دلایل کاهش سرعت اینترنت را می توانید پیدا و آن ها را حل کنید بدون آن که از اپراتور کمک بخواهید. در برخی موارد دیگر نیز می توانید از ترفندهای استفاده کنید که به زیاد شدن سرعت اینترنت شما کمک خواهند کرد. اگر بعد از تست این ترفندها، همچنان شاهد سرعت کم اینترنت بودید، می توانید با پشیتبانی شرکت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سرعت اینترنتتست سرعت

با کمک سایت های Ookla و یا speedof.me سرعت سایت تان را تست کنید تا مطلع شوید که آیا قطعی از سمت شما است یا خیر. برای این اقدام، در ساعات مختلف وارد این سایت ها شوید و برای تست کردن، براساس دستور العمل ها پیش بروید.

استفاده از مرورگرهای آپدیت

بعد از تست سرعت سایت، برای این که مشکل را حل کنید، مرورگرتان را آپدیت کنید. ممکن است مرورگرهای قدیمی، سرعت و امنیت پایینی داشته باشند. اگر مشکل از این بخش باشد، بعد از آپدیت آن، قاعدتاًَ مشکل باید حل شده باشد.

تصحیح محل قرارگیری مودم

در ابتدا گفتیم که وسایل سدراه مودم می توانند از حرکت سیگنال ها جلوگیری کنند. به همین دلیل می توانید مودم را در بخشی قرار بدهید که وسایل مزاحم اطراف آن نباشد. برای مثال آن را هالوژن ها، تلویزیون، بلندگو، مایکرویو، مانیتور، تلفن های بی سیم، مبلمان بزرگ و… دور نگه دارید. وسایل الکترونیکی و اشیاء بزرگ، مزاحم رفت و آمد سیگنال ها هستند.

بالا بردن امنیت پهنای باند

گاهی اوقات ممکن است پهنای باند شما روی حالت عمومی قرار گرفته باشد و همین موضوع باعث شود که کاربران اطراف شما بتوانند بدون رمز، وارد شبکه اینترنت شما شوند و از آن استفاده کنند. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید رمزی نسبتاً قوی برای شبکه اینترنت انتخاب کنید تا هکرها و کاربران دیگر نتوانند از آن استفاده کنند.

نصب برنامه های کم حجم

اگر تصمیم دارید تا نرم افزار یا اپلیکیشنی را روی دستگاه تان نصب کنید، از نسخه های کم حجم آن ها استفاده کنید. نسخه های با حجم زیاد، سرعت پردازش دستگاه شما را کم می کنند و همانطور که گفتیم، دستگاه های با سرعت پردازش پایین سیگنال های اینترنت را نمی توانند به خوبی دریافت کنند.

تماس با پشتیبانی

و در نهایت اگر تمام روش ها را امتحان کردید و هیچ کدام از آن ها جوابدهی خوبی نداشتند، با شرکت تماس بگیرید و مشکل اینترنت را با پشتیبانی درمیان بگذارید. و بطور کلی سعی کنید تا از شرکت های معتبری که کاربران آن ها از سرعت و کیفیت نت ها راضی هستند، سرویس اینترنتی تهیه کنید. این شرکت ها زیرسازهای بسیار بزرگی دارند که می توانند سیگنال ها را با سرعت بسیار بالایی ارسال کنند.

 

 

 

پیام بگذارید