پرش لینک ها
mikrotik

معرفی شرکت و محصولات میکروتیک

شرکت میکروتیک، یک شرکت شناخته شده و موفق در تولیدات مربوط به شبکه است. این شرکت که در سال 1996، در کشور لتونی تاسیس شده است، در حال حاضر به تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه اینترنت و شبکه پرداخته است. محصولات میکروتیک، در ابتدا انواع روتر ها و سیستم های وایرلس ISP بود. در حال حاضر اما، تولیدات نرم افزار و سخت افزاری این شرکت به بیش از 145 شرکت در جهان صادر می شود. RouterBoard ها، نام محصول سخت افزاری برند میکروتیک است که محصول نرم افزاری این شرکت با نام RouterOS روی آن قرار می‌گیرد. از نکات جالبی که درمورد این شرکت وجود دارد، این است که این شرکت بزرگ و شناخته شده، تنها 140 کارمند دارد!

 

مشتریان شرکت میکروتیک چه افرادی هستند؟

محصولات میکروتیک، طیف مشتریان بسیار گسترده ای دارد. از جمله کاربران خانگیف شرکت های کوچک  بزرگ، شرکت های ارائه دهنده اینترنت و ISP. هدف این شرکت، بنا بر اعلام خودش، “سریع و توانمند کردن تکنولوژی های اینترنتی به روشی که کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند” مطرح شده است.

شرکت میکروتیک، از لحاظ محصولات تولیدی در زمینه اینترنت و شبکه، جزو معروف ترین و بهترین تولید کننده ها است. از این رو مشتریان آن روز به روز افزایش پیدا کردند. برخی از شرکت هایی که از محصولات میکروتیک استفاده می کنند، بسیار بزرگ هستند. شرکت هایی مثل موتورلا، زیمنس، میتسوبیشی، اریکسون، وودافون، اچ پی و حتی ناسا، از جمله شرکت های بزرگی هستند که با میکروتیک همکاری می کنند.

کیفیت محصولات میکروتیک را می توان از طیف گسترده مشتریان، تعداد کشور های وارد کننده محصولات این شرکت و شرکت های بزرگ نام برده شده به عنوان همکاران میکروتیک، تشخیص داد.

 

خدمات و محصولات شرکت میکروتیک

درحال حاضر، تمامی فعالیت های شرکت میکروتیک را می توان به 3 بخش کلی تقسیم کرد؛ سخت افزاری، نرم افزاری و آموزشی. در این بخش می خواهیم با هر بخش به طور کامل تر آشنا شویم.

سخت افزاری

شروع تولید محصولات میکروتیک در بخش سخت افزاری در سال 2002 بود. در این سال، این شرکت به این نتیجه رسید که برای پایداری بیشتر در سخت افزار، نمی تواند به سخت افزارهای معمولی PC اکتفا کند و باید دست به تولید سخت افزار مخصوص خود بزند. از طرفی، تنوع زیاد PC ها، علی رغم حرفه ای نبودن آنها، به درد محیط های مربوط به شبکه نمی خورد. از این رو میکروتیک دست به تولید سخت افزار های بزرگ و غیر پایدار در شبکه، برای مشتریان خود زد. محصولات سخت افزاری این شرکت RouterBoard نام گرفته اند.

در سال‌های اخیر و با پیشرفت سیستم ‌عامل ها، میکروتیک نیز پیشرفت ‌های زیادی در سخت‌ افزارهای تولید خودش ایجاد کرده است. این پشرفت به حدی چشمگیر بوده است که باعث شد، ارائه ‌دهنده‌ های سرویس‌ های اینترنتی بزرگ، در نقاط مختلف جهان از جمله ایران، از محصولات این شرکت به جای محصولات شرکت هایی مانند سیسکو استفاده کنند.

نرم افزاری

از شناخته شده ترین محصولات میکروتیک در حوزه نرم افزاری می توان به نرم افزار اختصاصی RouterOS اشاره کرد. همانطور که در مقدمه متن نیز گفتیم، این نرم افزار، روی RouterBoard نصب می شود و به نوعی سیستم عامل مخصوص میکروتیک به شمار می رود. این سیستم عامل به گونه ای است که حتی می توان آن را روی کامپیوتر نیز نصب کرد و از امکانات مخصوص آن بهره برد. از جمله امکانات این سیستم عامل می توان فایروال، مدیریت پهنای باند، اکسس پوینت وایرلس و سرورهای وی پی ان و…  را نام برد. علاوه بر این، RouterOS دسترسی هایFTP ،telnet  و SSH را نیز برای کاربرا فراهم می کند.

در حقیقت، می توان هدف میکروتیک از ساخت سیستم عامل را رقابت با سیستم عامل IOS شرکت سیسکو دانست. از جمله عوامل پیشرفت سیستم عامل RouterOS، می توان به پایداری آن در ارائه سرویس ها در شبکه های کوچک و بزرگ اشاره کرد. این پایداری شبکه می تواند تمامی کاربران شبکه را تحت پوشش قرار دهد. از دیگر مزایای سیستم عامل میکروتیک، امکان پیکربندی آن با یک نرم افزار به نام winbox در سیستم عامل ویندوز است. این نرم افزار با محیط کاربری گرافیکی خاصش، احساس راحتی زیادی را به کاربران خود می دهد و امر تنظیمات دستگاه را برای آنها آسان تر می کند.

آموزش

علاوه بر محصولات میکروتیک، که بسیار در جهان شناخته شده هستند، در زمینه آموزش نیز این شرکت از جمله شرکت های تراز اول به شمار می رود. آموزش و ارائه مدرک و گواهینامه های مربوط به شبکه از جمله خدمات این شرکت است. آکادمی های شرکت میکروتیک یا همان MA، دارای مراکز آموزشی مانند دانشگاه و مدارس فنی می باشد. همانطور که می توان حدس زد، این آکادمی ها، دوره های آموزش اینترنت و شبکه را برگزار می کنند. در این دوره ها از سیستم عامل RouterOS به عنوان ابزار آموزش استفاده می شود.

مراکز آموزشی میکروتیک، بر اساس سرفصل های مورد نظر این شرکت دوره های آموزشی خود را برگزار می کنند. به گفته شرکت میکروتیک، این مراکز تنها در سرفصل های تمرین و آموزش، مطابق سرفصل های آنها پیش می رود؛ اما در حالت کلی مستقل است و وابستگی به این شرکت ندارد. موسسات آموزشی، پس از گرفتن آزمون، مدرک و گواهینامه های میکروتیک را به پذیرفته شدگان اهدا می کنند. گواهینامه های این مراکز 7 عدد می باشد.

 

مزیت های محصولات میکروتیک

تجهیزات و محصولات میکروتیک، به علت ارزان بودن، بسیار مورد استقبال است. افراد و شرکت های مختلف می توانند به راحتی محصولات Mikrotik را با امکانات فوق العاده آن و قیمت بسیار مناسب تهیه کنند. قیمت تجهیزات و محصولات میکروتیک، در مقایسه با شرکت های رقیبی همچون سیسکو، بسیار پایین تر است، در صورتی که از لحاظ کیفی نیز دست کمی از سیسکو ندارد.

از دیگر مزیت های شرکت میکروتیک، می توان به پل زدن و تبدیل چندین شبکه مختلف به یک شبکه یکپارچه اشاره کرد. در حالی که تخصص اصلی شرکت میکروتیک، سیستم وایرلس و شبکه های بی سیم است. شبکه هایی که از اینترنت بیسیم استفاده می کنند، با بهره گیری از روتر بردهای وایرلس، به راحتی می توانند شعبه های مختلف یک سازمان را به یکدیگر متصل کنند.

رضایت مشتریان و شرکت های بزرگ طرف قرارداد با میکروتیک، به راحتی می تواند کیفیت خدمات، تجهیزات و محصولات این شرکت را تایید کند. از نظر کاربران این شرکت، بهترین و محبوب ترین محصول میکروتیک، نرم افزار سیستم عامل یا همان RouterOS می باشد.

پیام بگذارید